« Naar klantenoverzicht

Antes

Antes is ontstaan uit een fusie van Delta Psychiatrisch Centrum en Bouman GGZ. Bouman (inclusief de merken Sprink en Youz) en Delta hebben elk een historie van meer dan honderd jaar. Antes verleent zorg aan mensen die lijden aan verslavingsziekten of andere psychische ziekten. De organisatie telt 2.600 medewerkers.

werken bij Antes

De oplossing

Tientallen openstaande vacatures, een gespannen arbeidsmarkt, bijna geen sollicitaties. Dat was de situatie in 2008 bij GGZ Bouman. In plaats van zich daar bij neer te leggen of extra te adverteren, besloot men om op zoek te gaan naar een structurele oplossing voor het invullen van die permanente vacatures en om te gaan werken aan het werkgeversimago voor op de langere termijn.

De arbeidsmarkt voor de soort functies die GGZ Bouman heeft (zoals doktoren, psychiaters, psychologen, sociaal werkers) is krap. En je kunt je voorstellen dat je met één algemene boodschap niet alle vier die verschillende groepen mensen aanspreekt. Je moet de mensen met de juiste profielen dan ook niet alleen zien te bereiken, maar je moet ook de juiste boodschap bij ze neerleggen en ze jouw kant op bewegen. Recruitment is net Marketing!

De interim Recruitment Manager die in die tijd bij GGZ Bouman werkte, John Metselaar, schakelde de hulp in van Intelligence Group (iG!), onderzoek- en adviesbureau op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Intelligence Group werkte voor dit project nauw samen met Hireserve. Zo konden we de kennis van de arbeidsmarkt en de doelgroepenkennis van iG! combineren met onze iCams technologie en dat resulteerde in een perfect passende oplossing voor GGZ Bouman.

De achtergrond van de oplossing:

Intelligence Group onderzocht de zogenaamde kritische wervingsfactoren voor iedere doelgroep: wat vinden mensen met een bepaald profiel heel belangrijk in een baan en/of werkgever en waaraan moet een nieuwe functie /werkgever dus zeker voldoen. Die factoren vormen de basis voor de centrale recruitment site van GGZ Bouman en voor de vijf verschillende actiesites die daarnaast draaien:

die voor Artsen, Managers, GZ Psychologen, Psychiaters en Verpleegkundigen. Voor alle 5 doelgroepen zijn er daarnaast drie subsites die voor de doelgroep interessante onderwerpen behandelen. Voor psychiaters is er informatie over de verantwoordelijkheden van de baan, de diversiteit van de werkzaamheden en over work-life balance, terwijl op de sites voor verpleegkundigen meer wordt ingegaan op ontwikkeling, vrijheid en het halen en voldoening uit je werk.

Plaatst GGZ Bouman een printadvertentie, dan staat daarin een verwijzing naar de juiste doelgroepsite. De online campagnes zijn nog veel gerichter natuurlijk: het hangt van de zoekstrategie en het internetgedrag van de potentiële kandidaat af, welke subsite wordt getoond. Welke dat is, is afhankelijk van de zoekwoorden die een kandidaat invult in een zoekmachine, of van de banner waarop hij of zij klikt. Op deze manier krijgt een potentiële kandidaat de site te zien die het best past bij zijn of haar interesse! Alle technologie die ervoor nodig is om die 18 verschillende sites te maken, te draaien en heel makkelijk bij te houden, is door Hireserve gemaakt in minder dan twee weken. Bouman GGZ gebruikt rapportages om al het verkeer naar de hoofdsite en de actiesites te meten. En natuurlijk de standaardfunctionaliteiten van iCams voor de afhandeling van de binnengekomen sollicitaties.

Resultaten

Binnen twee maanden na de start van de recruitment campagne, in maart 2009, waren er al meer dan 100 sollicitaties binnen. In nog geen jaar tijd hebben al meer dan 1500 mensen zich geregistreerd via de site.

Websitewww.werkenbijantes.nl