Chat with us, powered by LiveChat
« Naar blogoverzicht

Hireserve Blog

Het laatste nieuws & onze visie op online recruitment

Google for Jobs in Nederland: wat is het en hoe werkt het?

G+ Blog


Google for Jobs komt naar Nederland. Wat betekent dat voor organisaties en wat gaan bijvoorbeeld recruiters daar van merken? De eerste cijfers uit de Verenigde Staten laten zien dat het kandidatenverkeer toenam met 134%, uiteraard bij banenwebsites die Google-partner zijn.

De zoekmachinegigant wil het graag makkelijker maken om een nieuwe baan te vinden, bijvoorbeeld in de buurt of om een volgende stap te maken. Naar meer salaris of een andere organisatie, zonder daarvoor de zoekresultaten te verlaten. Het overzicht in Google moet het makkelijker maken om mogelijkheden te vergelijken. Dat betekent aan de andere kant dat organisaties zich daarop dienen aan te passen.

Wat is Google for Jobs?

Wat is Google for Jobs precies? Het is een geoptimaliseerd gedeelte binnen de zoekresultaten, waar vacatures te zien zijn. Gebruikers kunnen zoeken naar ‘banen in de buurt’ of gebruik maken van specifieke filters en functietitels. Google toont de resultaten, afkomstig van verschillende banenwebsites en werkenbij-sites.

Per vacature toont Google een paar belangrijke gegevens:

  • Functietitel
  • Bedrijf dat de vacature heeft geplaatst
  • De datum waarop de vacature is geplaatst
  • Het type dienstverband

Wil je de uitgebreide omschrijving, meer informatie over het bedrijf en de vereisten lezen? Klik dan door op de vacature, zodat Google je naar de website brengt waar die staat.

Lancering in Nederland

Op het moment van schrijven is Google for Jobs in Nederland nog niet beschikbaar. De uitrol zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. In Nederland oriënteert 89% van de werkende volwassenen zich een paar keer per jaar op een nieuwe baan. Dat doen zij zelf of via een recruiter, waarmee we een interessante markt zijn voor het nieuwe Google-product.

Belangrijke voorwaarden

Professionele organisaties die hun vacatures goed zichtbaar willen maken in Google for Jobs moeten voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden:

  • Sitemap
    Een indexering API of aparte sitemap voor vacatures is de beste manier om Google op de hoogte te houden van de actuele status. Het geeft aan wanneer vacatures online zijn gekomen en wanneer die niet meer relevant zijn.
  • Structured Data
    De belangrijkste gegevens van de vacature geef je weer met Structured Data. Het gaat bijvoorbeeld om de datum van plaatsen, de omschrijving, de werkgever en de locatie van de baan.
  • SEO
    Het is belangrijker dan ooit om de vacaturetekst zoekmachinevriendelijk te schrijven. Dat vraagt om een heldere functietitel, unieke copy en belangrijke zoektermen op de juiste plekken in de tekst.

Hireserve is er klaar voor

Bij Hireserve hebben we ons Applicant Tracking System (ATS) al veel langer ingericht om de belangrijke informatie en sterke vacatureteksten volgens een vaste structuur op te stellen.

Google for Jobs zal het kaf van het koren scheiden, omdat de nadruk veel meer komt te liggen op vacatures en vacatureteksten van goede kwaliteit. Iedere aanbieder van een ATS zou er daarom eigenlijk al veel langer op voorbereid moeten zijn. Die goede kwaliteit was al veel langer belangrijk, maar wordt nu inzichtelijk voor alle gebruikers die een nieuwe baan zoeken via Google.

De belangrijkste uitdaging is en blijft de koppeling van het ATS aan de website. Met name bij internationale speelvelden met diverse lokaal sterke merken liggen er kansen voor zowel standaardisatie als optimalisatie. Door de informatie vanuit het ATS goed te koppelen aan de rest van de website zal het mogelijk zijn om optimaal zichtbaar te zijn in Google for Jobs.

Bij Hireserve kijken we enthousiast uit naar Google for Jobs. Het zal ook in Nederland laten zien welke organisaties hun vacatureteksten en gegevens goed op orde hebben. Wij zijn er klaar voor!