« Naar blogoverzicht

Hireserve Blog

Het laatste nieuws & onze visie op online recruitment

Geen ATS demo accounts

G+ Blog

Heel bewust geen ATS demo accounts: we doen het graag een beetje anders

‘Heb je voor mij een demo account’ is een veel gestelde vraag. ‘Dan kan ik even rondklikken’. Veel leveranciers koppen dan ook ‘Vraag onze gratis demo aan’. Het ATS is gratis uit te proberen, om alvast ‘te zien wat je krijgt’. Maar niet bij ons, omdat we heel bewust geen demo beschikbaar stellen. Niet omdat we niet luisteren, maar juist omdat we luisteren naar de wensen van de klant. Iets dat niet zou lukken door een one-size-fits-all demo aan te bieden.

Om echt een goed beeld te krijgen van de software moet deze ingericht worden naar de specifieke wensen van de klant. Elke organisatie is anders. Zijn er veel vacatures of juist weinig? Werven in bulk of juist niet? Veel kandidaten per vacature of juist weinig? Bovendien kunnen ook binnen een organisatie de verwachtingen per gebruikersgroep sterk verschillen. Het dashboard voor een recruiter bevat veel meer informatie dan dat van de manager die alleen kandidaten moet beoordelen. Een algemene demo geeft dan minstens één van beiden een totaal verkeerd beeld.

500 parameters, maar niet voor iedereen

We vinden het bij Hireserve belangrijk dat gebruikers alleen te zien krijgen wat ze nodig hebben. Dat klinkt eenvoudig, maar heeft achter de schermen behoorlijk wat voeten in de aarde. We voorkomen bijvoorbeeld dat managers alle opties voor recruiters te zien krijgen, om ze niet af te schrikken met allerlei -voor hen- onnodige functies. En op de achtergrond passen we slimme oplossingen toe, die bijvoorbeeld garanderen dat ons systeem werkt volgens de belangrijke AVG-eisen. Zonder handmatige knoppen om toestemming te vragen en gegevens tijdig te verwijderen, omdat dit al heel gebruiksvriendelijk in het systeem verwerkt zit.

Een compleet ATS is ontzettend complex. Tenminste, als je kijkt naar de techniek achter de schermen. Het is wat ons betreft de kunst om het aan de voorkant zo eenvoudig mogelijk te laten lijken. We denken na over de rol van specifieke gebruikers, om ze alleen die informatie aan te bieden die ze nodig hebben om hun beslissingen te maken. Dat oogt eenvoudig, en werkt ook zo.

Let op: ons ATS oogt eenvoudig en werkt gebruiksvriendelijk, terwijl het natuurlijk alle innovatieve functies en slimme oplossingen bevat die je als organisatie zoekt. Het is in theorie een Applicant Tracking System voor de administratie en het beheer van vacatures en sollicitanten, al gaan we veel verder dan dat.

Luisteren naar de wensen

Terug naar de demo accounts, die we heel bewust niet bieden. Wij luisteren liever naar de wensen van onze klanten, om ze aan de hand daarvan onze oplossingen te presenteren. Organisaties met meer dan 500 medewerkers zijn onderling onmogelijk met elkaar te vergelijken. Het type bedrijf, de branche en de organisatiestructuur alleen al maken het snel zo complex dat geen één oplossing voor twee bedrijven precies geschikt is. Recruitment software vraagt om een systeem dat antwoord geeft op iedere unieke klantvraag, iets waar een generieke demo nooit aan kan voldoen.

Let op: uiteraard neemt dat niet weg dat we tijdens presentaties uitstekend kunnen laten zien wat er mogelijk is met ons ATS. We tonen graag specifieke oplossingen en mogelijkheden, net als recente innovaties waaraan we werkten aan de hand van wensen van onze klanten.

Samen naar de best passende oplossing

We denken liever mee met de wensen van onze klanten, dan dat we een generieke oplossing laten zien die organisaties zou verplichten zich naar onze werkwijze te voegen. Ieder ATS wordt dus op maat ingericht. Dat doen we natuurlijk niet met duur bouwwerk, maar door gebruik te maken van alle beschikbare configuratie-mogelijkheden in het systeem. En dat laat zich niet vangen in een demo.

Bovendien worden we meestal gewaardeerd om ons ongevraagd advies, door een stap verder mee te denken dan organisaties gewend zijn. Bijvoorbeeld toen we de vraag kregen om dezelfde vacature onder verschillende namen meerdere keer op de website van de klant te publiceren. Iets dat normaal gesproken niet zomaar mogelijk is, al kunnen we uiteindelijk alles ontwikkelen. Echter, het bleek de klant eigenlijk om iets anders te gaan, namelijk een betere meetbaarheid van de effectiviteit van afzonderlijke vacatureteksten. Door langer door te vragen ontdekten we de vraag achter de vraag. We kwamen erachter wat er werkelijk aan de hand was, waardoor er een veel betere oplossing beschikbaar bleek. Onmogelijk te vangen in een demo, maar door ons ontwikkeld op basis van de specifieke klantvraag.

Dus we zeggen sorry tegen de mensen die vragen om een demo account, omdat we onze klanten op een veel betere manier van dienst willen en kunnen zijn. Wij luisteren graag naar wat er daadwerkelijk belangrijk is.

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? We horen graag van je. Neem contact op, dan vertellen we graag meer over wat er mogelijk is met ons ATS.